MG 3166kopie

Wolfram Van Mechelen - Viool

Ludovic Bataillie - Viool

Rhea Vanhellemont - Altviool

Pieter-Jan De Smet - Cello

Het Desguin Kwartet is een jong ambitieus kwartet uit België dat bekend staat om z’n veelzijdigheid en vaak interdisciplinair te werk gaat. Het ontstond aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen waar ze coaching kregen van leden van het Ensor, Malibran en het Spiegel Kwartet en hun kamermuziek met felicitaties van de jury beëindigden. Ze werden kort daarop geselecteerd voor de ‘Internationale Sommerakademie Wien’ en studeren momenteel aan het Orpheus Instituut voor Kamermuziek in Gent en aan de prestigieuze Pro Quartet Academy in Parijs, waar ze onder andere les volgen bij leden van het Alban Berg en Danel Kwartet. Masterclasses kregen ze van Erik Schumann (Schumann Kwartet), Razvan Popovici (Raro Ensemble), Lukas Polak (Skampa Kwartet) en het Zemlinsky Kwartet, waarmee ze binnenkort, naar aanleiding van de Koningin Elisabeth Wedstrijd, samen het podium betreden. 

 

In 2018 maakten ze hun debuut op radiozender ‘Klara’ met het 2de strijkkwartet van Paul Hindemith naar aanleiding van hun ‘In Flanders Fields’ tournee. Een project dat in première ging in De Muntschouwburg in Brussel en waarbij ze samenwerkten met bariton en KEW laureaat, Werner Van Mechelen, acteurs Stefaan Degand, Ariane Van Vliet en Vic De Wachter, en pianist Florestan Bataillie. Voor deze gelegenheid schreef componist Luc Van Hove een nieuwe compositie. 

 

In 2019 werden ze ‘Artiest in Residentie’ van vzw SWUK en werden ze reeds uitgenodigd op het ‘Festival international de quatuors à cordes du Luberon’ en op de ‘Europese Nacht van de musea’ in Château de Compiègne. Ze gaan tevens een samenwerking aan met Vlaams componist Jan Van Damme en theaterhuis ‘de Kopergietery’. 

 

‘Desguin’ verwijst naar de ‘Desguinlei’ te Antwerpen, waar het conservatorium zich bevindt en waar de leden van het kwartet elkaar ontmoet hebben. Victor Desguin was overigens een arts die actief was tijdens de Eerste Wereldoorlog en humanitaire hulp verleende aan oorlogsslachtoffers: een verwijzing naar hun debuuttournee ‘In Flanders Fields’.

Michiel De Vleeschhouwer (°30 oktober 1991 te Sevilla) begon trompet op 6-jarige leeftijd.
Aan de Kunstacademie Geraardsbergen volgde hij les bij Lode Mertens. foto swuk

Na het behalen van zijn Bachelor Trompet aan het Conservatoire Royal de Liège studeerde Michiel verder aan de Hochschule für Musik
und Theater Felix Mendelssohn Bartholdy Leipzig (bij leraar Guido Segers) waar hij het Masterdiploma uitvoerend musicus behaalde.

Daarna specialiseerde Michiel zich in hedendaagse muziek – trompet aan de “Hochschule für Musik und Theater München” bij Hannes Laübin.

Hij volgde masterclasses bij Reinhold Friedrich, Eric Aubier, Tine Thing Helseth, Manuel Blanco en Gabor Boldockzi.

Michiel was gedurende 2 seizoenen solotrompettist bij het Duitse topjeugdorkest “Neue Philharmonie München”, waarmee hij o.a. op
concertreis naar China ging.

In 2016 won hij een stipendium voor het “National Music Festival Washington” en werd hij geselecteerd voor het "Top 10 Musicians from Europe" programma (Magna Recia).

In 2017 werd Michiel vaste vervanger bij de München Symfoniker na drie keer de finale bereikt te hebben in audities bij dit orkest, en werd hij genomineerd door SWUK als "Artiest in de residentie".

In 2018 won hij een Praktikantenplaats in het "Staatstheater Braunschweig" (Duits A-orkest).

Het komende jaar zal Michiel - naast zijn activiteiten in het Staatstheater Braunschweig - op China-tournee gaan als solotrompettist met het "Deutsche Radio Kammerorchester".

 

annelies van hijfte

Annelies Van Hijfte begon haar muzikale loopbaan als klassiek gitariste, waarvoor ze haar masterdiploma behaalde aan het conservatorium van Gent.
Ze debuteerde op het Theaterfestival van Brussel met de voorstelling 'Meiose' (Studio Villanella).
Met haar toenmalige muziekgroep Keizer Platypus componeerde zij hiervoor de muziek.
Daarna startte ze in hetzelfde Conservatorium van Gent met een studie klassieke zang bij Gidon Saks en Mireille Capelle.
In 2014 behaalde zij voor haar masterproef een grootste onderscheiding en ontving de prijs Legaat Aerens. In haar laatste jaar studeerde Van Hijfte aan de prestigieuze Guildhall School of Music and Drama in Londen, in de klas van Marilyn Rees.
Tijdens 2011-2012 maakte zij deel uit van de Operastudio Vlaanderen, waar ze samenwerkte met regisseurs als Frédéric Dusenne, Ronny Lauwers, Vincent van den Elschout, Benoit de Leersnyder en dirigenten als Filip Rathé en Ivo Venkov.
Van Hijfte heeft podiumervaring kunnen opdoen met ensembles als Scoppio di Vesuvio olv Gidon Saks.
Hiermee vertolkte ze rollen zoals Poppea (‘L'incoronazione di Poppea’), The Governess (‘Turn of the screw’), Aspasia (‘Mitridate’) en Valletto (‘L'incoronazione di Poppea').
Ze nam ook deel aan de zomerstages van muziektheater Transparant en speelde in 'Orfeo' (als Euridice) en 'Solitude'.

Roeland Henkens maakte in 2009 zijn solo debuut met een tournee naar Tsjechië met het Universitair Symfonisch Orkest van Leuven, en drukte daarmee meteen zijn persoonlijke stempel op een nieuwe generatie jong muzikaal talent. Bovendien verzorgde Roeland diverse soloconcerten in Nederland, België, Duitsland en Griekenland met als hoogtepunt een recital in het Akropolismuseum van Athene.

Roelands muzikale veelzijdigheid komt zowel op moderne als op baroktrompet tot uiting en heeft hem een noemenswaardige reputatie gegeven wat blijkt uit regelmatig freelancen in Luxemburg, Duitsland, en bij de meest vooraanstaande orkesten van België.

Als jonge pedagoog en lid van het prijswinnende ensemble Eburon Quintet, heeft Roeland solisten en kamermuziekgroepen gecoached in het conservatorium van St. Petersburg(Ru), op het 'World Music Contest' te Kerkrade(NL), en op de grootste kamermuziekfestivals in Frankrijk.

Na het behalen van zijn Bachelor of Music aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel met grootste onderscheiding specialiseert Roeland zich momenteel nog aan de Frankfurt University of Music and Performing Arts in de klas van professor Klaus Schuhwerk.

Recent werd hij van het beroemde Nationale Opera en Ballet van Oslo. Hij werd er 1ste solist en aanvoerder.

Duo Desimpelaere

Het 'duo Desimpelaere' bestaat uit Erik Desimpelaere (°1990), pianist-componist en zijn broer David (°1991), contrabassist.

Ze maken sinds hun prilste kindertijd samen muziek. Ze kregen hun basisvorming aan de SAMWD “Peter Benoit” te Harelbeke.
Deze vormingsjaren werden bekroond met eerste prijzen contrabas, kamermuziek en jazz tijdens de wedstrijd ‘Belfius Classics’.

Erik behaalde het masterdiploma Piano (bij prof. Piet Kuijken) aan het Koninklijk Conservatorium Brussel en een masterdiploma Compositie (bij prof. Wim Henderickx en Luc van Hove) aan het koninklijk Conservatorium Antwerpen. Sinds september 2014 begon Erik de opleiding orkestdirectie aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij krijgt er les van Prof. Ed Spanjaard en Prof. Lucas Vis.
In 2011 behaalde hij de compositieprijs ‘Agniez’ van het Koninklijk Conservatorium Brussel met zijn houtblaaskwintet ‘Les cinq Motets d’Mirages’. Zowel in 2011 als in 2012 was Erik finalist van de ‘International Antonin Dvorak Composition Competition’ te Praag en viel daarbij telkens in de prijzen : ‘2nd Prize Junior Category’ en ‘Special Prize for the best free composition among junior participants’ (2011), ‘Third Prize Junior Category’, ‘Special Prize for the best Fugue among junior participants’ en ‘Special Prize for the best chamber music’ (2012). In 2012 kreeg hij de ‘Prix Buffin de Chosal’ voor contrapunt toegekend door het Koninklijk Conservatorium Brussel. In februari 2013 was Erik één van de drie laureaten tijdens de finale van de Internationale compositiewedstrijd voor harmonieorkest van Harelbeke Muziekstad met zijn werk ‘Secreta’. Hij behaalde de eerste prijs en de publieksprijs.